Co to jest Integracja Sensoryczna?
Najprościej mówiąc, to porządkowanie informacji odbieranych przez zmysły. Cały proces odbywa się w naszym mózgu. Prawidłowo przetwarzane „informacje” pozwalają naszemu organizmowi właściwie reagować na bodźce z otaczającego nas świata. U niektórych dzieci proces integracji sensorycznej może rozwijać się nieharmonijnie. Mózg może reagować na bodźce zbyt mocno lub zbyt słabo.
Z punktu widzenia zaburzeń integracji sensorycznej są takie zmysły jak:
- zmysł czucia głębokiego (propriocepcja)
- zmysł równowagi
- zmysł dotyku
Zaburzenia integracji sensorycznej objawiać się mogą w następujący sposób:
- brak skupienia uwagi
- dziecko czuje się niekomfortowo gdy jest dotykane, przytulane, przy ubraniach ma metki, nie chce chodzić na boso
- pragnie mocnego uścisku, zbyt mocno chwyta przedmioty, silnie przytula innych
- odmawia jedzenia
- okazuje niechęć do czesania włosów, mycia twarzy
- ma zaburzenia motoryki małej i dużej
- trudności w trzymaniu kredki, długopisu
To tylko niewielka część objawów. Z pomocą przychodzi Terapia Integracji Sensorycznej, czyli umiejętnie dobrane ćwiczenia wykonywane pod okiem specjalisty, które w naszej szkole są dostępne dla każdego dziecka posiadającego uprawniający do tego dokument.
Tekst i zdjęcia: Terapeuta Integracji Sensorycznej – Anna Leszczuk