Zadaniem nauczyciela języka polskiego jest przygotowanie uczniów do coraz bardziej świadomego i refleksyjnego uczestnictwa w kulturze, w której film i inne sztuki audiowizualne są istotną częścią edukacji polonistycznej.
Z tego względu we wrześniu zrodził się pomysł projektu „Lektury na ekranie”. Pomysłodawczyniami i koordynatorkami działań są Kamila Dettlaff-Pietruszka i Aleksandra Kamińska.
Pod czujnym okiem polonistek uczniowie przygotowują materiały o adaptacjach filmowych książek, o których rozmawiają przede wszystkim na lekcjach języka polskiego.
Wystawa barwnych i efektownych zdjęć, ciekawostki związane z daną adaptacją pojawiają się cyklicznie na tablicach w holi na pierwszym piętrze. Do tej pory w ten sposób uczniowie mogli „spotkać się w oko w oko” z adaptacjami takich lektur szkolnych jak: W pustyni i w puszczy, Opowieści z Narnii, Opowieść wigilijna.
Wykorzystując film jako kontekst można sięgnąć po niego na początku pracy nad lekturą (wówczas pomaga zainteresować uczniów tematem), w części właściwej (rozszerza horyzont interpretacyjny) lub w podsumowaniu (pomaga pogłębić refleksję, poszerzyć świadomość kulturową uczniów).
Ta innowacja metodyczna, której głównym celem jest powtórzenie i utrwalenie treści lektur, ich problematyki oraz głównych motywów i wątków, a także ułatwienie rozróżniania poszczególnych treści i zapamiętywania szczegółów dotyczących światów przedstawionych poszczególnych lektur.
Tekst i zdjęcia: Kamila Dettlaff-Pietruszka, Aleksandra Kamińska